Τετάρτη 31 Αυγούστου 2011

Τοποθέτηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτ. Ελλάδας κ. Γ. Παναγιωτόπουλου σε ενημερωτικές συναντήσεις με τους Διευθυντές σχολικών μονάδων


              

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                Πάτρα 31/8/11
                                                                                                                                

 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ
         ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Τοποθέτηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτ. Ελλάδας κ. Γ. Παναγιωτόπουλου σε ενημερωτικές συναντήσεις με τους Διευθυντές σχολικών μονάδων Π & Δ/ θμιας Εκπαίδευσης των Ν. Ηλείας και Αχαΐας τη Δευτέρα 29/8/2011 και την Τετάρτη 31/8/2011 αντίστοιχα


Ο Περιφερειακός Διευθυντής Π/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κ. Γιώργος Παναγιωτόπουλος έλαβε μέρος σε ενημερωτικές συναντήσεις με θέμα: “Ο ρόλος του Διευθυντή στο Σύγχρονο Σχολείο” τη Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011 στον Πύργο Ηλείας και την Τετάρτη 31 Αυγούστου 2011 στην Πάτρα.
Στις συναντήσεις στον Πύργο, στην οποία ήταν προσκεκλημένοι οι Σχολικοί Σύμβουλοι καθώς και οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων Π & Δ/θμιας Εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Ηλείας, τοποθετήθηκαν, πέραν του κ. Παναγιωτόπουλου, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης Π & Δ/θμιας Εκπαίδευσης κ. Ζ. Βουρλούμη και κ. Γ. Βένδρας αντίστοιχα. Συνάμα, εισήγηση πραγματοποίησαν οι αναπληρωτές Προϊστάμενοι Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δυτ. Ελλάδος ο κ. Θ. Μπαρής για την Π/θμια Εκπ/ση και η κ. Μ. Κοταδάκη για τη Δ/θμια Εκπ/ση αντίστοιχα, καθώς και ο Αντιδήμαρχος Πύργου κ. Ι. Παναγόπουλος.
Στις συναντήσεις στην Πάτρα, στην οποία ήταν προσκεκλημένοι οι Σχολικοί Σύμβουλοι καθώς και οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων Π & Δ/θμιας Εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Αχαΐας, τοποθετήθηκαν, πέραν του κ. Παναγιωτόπουλου, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης Π & Δ/θμιας Εκπαίδευσης κ. Β. Χονδρογιάννης και κ. Ε. Πιερρή αντίστοιχα. Συνάμα, εισήγηση πραγματοποίησαν οι αναπληρωτές Προϊστάμενοι Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δυτ. Ελλάδος ο κ. Θ. Μπαρής για την Π/θμια Εκπ/ση και η κ. Μ. Κοταδάκη για τη Δ/θμια Εκπ/ση αντίστοιχα, η κ. Α. Παναγοπούλου, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων Δ/θμιας Εκπ/σης, η κ. Ε. Γιαννοπούλου, Προϊσταμένη Διοικητικών Θεμάτων Δ/θμιας Εκπ/σης, ο κ. Ι. Γουρδούλης, Εκπαιδευτικός ΠΕ19 αποσπασμένος στη Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης, καθώς και ο Αντιδήμαρχος Πάτρας κ. Α. Φίλιας.
Η τοποθέτηση του κ. Παναγιωτόπουλου με θέμα: «Ο πολυδιάστατος ρόλος του Διευθυντή στο σύγχρονο σχολείο» είναι η ακόλουθη:
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Καταρχάς θα ήθελα να σας συγχαρώ όλους και να σας ευχηθώ Καλή Δύναμη στο τετραετές έργο που κληθήκατε να τελέσετε ύστερα από τη διαδικασία επιλογής που λάβατε μέρος. Θεωρώ ότι επιλέχθηκαν οι ικανότεροι και άρα οι πιο αναγκαίοι, έτσι ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει με τις καλύτερες προϋποθέσεις. Η εκπαίδευση χρειάζεται ποιοτική αναβάθμιση και αυτό υλοποιείται και μέσα από τα στελέχη της, δηλαδή μέσα από εσάς, που θα έχετε την ευθύνη της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Τα σχολεία στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα καλούνται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο και να προσαρμοστούν στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές αλλαγές, οι οποίες τελούνται με ραγδαίο ρυθμό. Το σχολείο είναι κοινωνικός θεσμός και ως τέτοιος απαρτίζεται από μέλη, που αν δεν είναι διατεθειμένα, αποφασισμένα και ικανά να προσαρμοστούν στις αλλαγές, δε θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προκλήσεις αυτές. Τα μέλη που καλούνται να είναι ευέλικτα και να δράσουν μετασχηματιστικά, δεν είναι άλλα από ΕΣΑΣ.
Στην ελληνική πραγματικότητα και μπρος στα νέα δεδομένα του σύγχρονου Σχολείου, ο διευθυντής είναι το άτομο που βρίσκεται σε καίρια θέση και κρατά το κλειδί της επιτυχίας αναφορικά με τη διαχείριση των συνεχών αλλαγών, τόσο στο χώρο της εκπαίδευσης όσο και στον ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό χώρο. Είναι αυτός, δηλαδή, που μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην επιτυχή υλοποίηση των αλλαγών αλλά και της απορρόφησης των κοινωνικών κραδασμών. Για τους προαναφερόμενους λόγους, ο διευθυντής του σχολείου, του οποίου ο ρόλος είναι πολύπλευρος, απαιτείται όχι μόνο να είναι κάτοχος γνώσεων σχετικών με τη διοίκηση, αλλά πρέπει να διακρίνεται συνάμα από ηγετικές ικανότητες και δεξιότητες, ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά και με ευέλικτο τρόπο στις απαιτήσεις και στις προκλήσεις που παρουσιάζονται στη σχολική μονάδα. Πιο συγκεκριμένα, ο ρόλος σας είναι διοικητικός, συντονιστικός, επιστημονικός, παιδαγωγικός, καθοδηγητικός και κοινωνικοπολιτιστικός.
    Η θέση του διευθυντή είναι ζωτικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας, καθώς είναι στενά συνδεδεμένη με καθήκοντα και αρμοδιότητες, που αναφέρονται τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον του σχολείου. Η θέση του διευθυντή, όπως προανέφερα, είναι πολυδιάστατη και σύνθετη γιατί απαιτεί την ανάληψη πολλαπλών καθηκόντων, κάποια από τα οποία σχετίζονται με τη διαχείριση  του ανθρώπινου δυναμικού και κάποια άλλα με το κοινωνικό περιβάλλον της σχολικής μονάδας και με τη δημιουργία κατάλληλου ψυχολογικού κλίματος.

Ο ρόλος σας, λοιπόν, ως διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία καλείστε να αναλάβετε καθήκοντα, είναι να καθοδηγείτε τη σχολική κοινότητα, να θέτετε υψηλούς στόχους και να εξασφαλίζετε τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους στο πλαίσιο ενός σχολείου ανοικτού στην κοινωνία. Ένα σχολείο, το οποίο θα αποτελεί πολυδύναμο, πολιτιστικό και διαπολιτισμικό κύτταρο της κοινωνίας και θα γεφυρώνει τις διαφορές των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε  να λειτουργεί ως φορέας πολιτισμικής συσπείρωσης.
Επιπρόσθετα, καλείστε να παροτρύνετε τους εκπαιδευτικούς να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα και να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες και να εφαρμόζουν καινοτόμα και ευρωπαϊκά προγράμματα. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι μπορείτε να έχετε ως αρωγό σας και να αξιοποιήσετε την πλατφόρμα του ψηφιακού σχολείου, του Υπουργείου Παιδείας, καθώς και την ιστοσελίδα της Περιφερειακής Δ/νσης Δυτ. Ελλάδος, ιδιαίτερα στον τομέα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Συνάμα, ο ρόλος σας επιτάσσει να φροντίζετε ώστε το σχολείο να αποτελεί στοιχειώδη μονάδα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα διοικητικά, εκπαιδευτικά και επιστημονικά. Επιπλέον, οφείλετε να ελέγχετε την πορεία των ευρύτερων εργασιών της σχολικής σας μονάδας, να αξιολογείτε τους εκπαιδευτικούς και να συμβάλλετε στη διατήρηση του πνεύματος της συνοχής και της ισοτιμίας στο σύλλογο διδασκόντων καθώς και να προωθείτε σχέσεις εποικοδομητικής και δημιουργικής συνεργασίας τόσο με τους μαθητές σας όσο με τους γονείς τους και τους φορείς της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας. Άλλωστε απώτερος στόχος πρέπει να είναι ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία.
Ο Διευθυντής, είναι αυτός, δηλαδή, που μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην επιτυχή υλοποίηση των διοικητικών και εκπαιδευτικών στόχων, αλλά και στη δημιουργία μιας σχολικής κουλτούρας που προάγει τη δημιουργικότητα, τη συνεργατικότητα, ωθεί τον οραματισμό και την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία- μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς- μέσα από σχέσεις ισορροπίας, να μπορούν με εποικοδομητικό τρόπο να επιτύχουν τα μέγιστα.
Το ερώτημα, που τίθεται στο σημείο αυτό, είναι το ακόλουθο: για να μπορέσει ο διευθυντής να παίξει πολυδιάστατο ρόλο και να αντιμετωπίσει τις σημερινές και αυριανές ανάγκες του σχολείου, πρέπει να διακρίνεται από τα χαρακτηριστικά του ηγέτη ή από τα χαρακτηριστικά του μάνατζερ (διαχειριστή), λαμβάνοντας υπόψη ότι η θέση του είναι κομβικής σημασίας και σχετίζεται στενά με την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας της σχολικής μονάδας.

Σημαντικός αριθμός θεωρητικών στο παραπάνω ερώτημα απαντούν ότι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων πρέπει να παρουσιάζουν συνάμα ηγετικές αρετές αλλά να υπηρετούν και ως αποτελεσματικοί μάνατζερ (διαχειριστές) καθώς η έμφαση της διοίκησης δίνεται κυρίως στις ημερήσιες διατάξεις, στα  χρονοδιαγράμματα, στην αναζήτηση και διαχείριση των αναγκαίων πόρων, ενώ η έμφαση της ηγεσίας δίνεται στο να τεθούν κατευθύνσεις, στο χτίσιμο οραμάτων, στη θέσπιση στρατηγικών, στην υλοποίηση αλλαγών. Άλλωστε, με την έννοια Διοίκηση αναφερόμαστε σε λειτουργία, που πρέπει να ασκείται σε κάθε οργανισμό, ενώ με την έννοια  Ηγεσία εννοούμε τη σχέση ανάμεσα στον ηγέτη και σε αυτούς που καθοδηγεί, μια σχέση που μπορεί να ενεργοποιήσει έναν οργανισμό. Στην ουσία, οι δύο έννοιες αλληλοσυμπληρώνονται και συνθέτουν τη διοίκηση του σχολικού «παζλ». 
Ε        ν κατακλείδι, είναι ιδιαίτερη τιμή για μένα να συνεργαστώ μαζί σας και προσβλέπω σε μια γόνιμη και δημιουργική συνεργασία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Η Διευθύντρια του δημ σχολείου Κα Ε. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ευχαριστεί τον ευγενή χορηγό του σχολείου Δ.ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟ

  Η Διευθυντήρια του δημ σχολείουΝεοχωρίου  Κυρία Ευγενία Αλεξανδροπούλου   με γραπτή επιστολή που ακολουθεί, ευχαριστεί θερμά  τον συγχωρια...