Η ιστορία ενός έρωτα και μιας μούσας, τα παιχνίδια στην παλέτα ενός ζωγράφου και οι θρησκευτικές αναζητήσεις ενός ζωγράφου της Αναγέννησης. Τρεις ιστορίες πίσω από τους πίνακες που κλάπηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη.
Πάμπλο Πικάσο (Γυναικείο Κεφάλι, 1939)
Το 1939 ζωγράφισε τον πίνακα που κλάπηκε τα ξημερώματα από την Εθνική Πινακοθήκη: το Γυναικείο κεφάλι. Ήταν ένα θέμα φετίχ για τον Πικάσο. Λάτρευε άλλωστε τις γυναίκες. Και πέρασαν πολλές από τη ζωή του.
Ήταν ένα έργο αφιερωμένο σε μια από τις πιο έντονες γυναίκες που γνώρισε: τη Ντόρα Μααρ. Μια Γαλλίδα φωτογράφο, από πατέρα Κροάτη, Γαλλίδα μητέρα, που μεγάλωσε στην Αργεντινή. Γνωρίστηκαν τον Ιανουάριο του 1936 στο (ιστορικό πια) καφέ Deux Margots στην Saint-Germain-des-Prés του Παρισιού. Τις... συστάσεις έκανε ο Πολ Ελιάρ, διάσημος ποιητής.
Το συγκεκριμένο έργο αποφάσισε να το δωρίσει ο ίδιος στην Ελλάδα, σαν τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής.
Η Μααρ έγινε παγκοσμίως γνωστή γιατί αποτύπωσε με το φωτογραφικό της φακό όλη τη φάση της δημιουργίας της Γκερνίκα, ένα από τα σημαντικότερα και πιο γνωστά έργα του Πικάσο, που απεικονίζει τον βομβαρδισμό και τη σφαγή της ομώνυμης ισπανικής πόλης από τις Ναζιστικές δυνάμεις. Αρνήθηκε να εκθέσει το δημιούργημά του στην Ισπανία έως ότου να «πέσει» τη δικτατορία του Φράνκο. Η Γκερνίκα επέστρεψε τελικά στη γενέθλια γη του Πικάσο το 1981.
Πιετ Μοντριάν (Ανεμόμυλος, 1905)
Ο Ανεμόμυλός του αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος στη συνέχεια το δώρισε Εθνική Πινακοθήκη.
Η προσχώρησή του στη Θεοσοφική Εταιρία τον Μάιο του 1909 «σημάδεψε» το έργο του, με περισσότερη φιλοσοφική αναζήτηση.
Μια έκθεση κυβισμού στο Άμστερνταμ το 1911 τον συναρπάζει και ένα χρόνο μετά επισκέπτεται στο Παρίσι, όπου γνωρίζει τον Πικάσο, τον Μπρακ και τον Σεζάν. Όμως σύντομα θα στραφεί σε άλλες αναζητήσεις.
Εγκαταλείπει την Ευρώπη λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και μετακομίζει στη Νέα Υόρκη, όπου έμεινε ως το τέλος της ζωής του, την 1η Φεβρουαρίου του 1944.
Γκιγιέρμο Κάτσια (Άγιος Ντιέγκο δε Αλκάλα)
Απεικονίζει τον Άγιο Ντιέγκο, με ένα σταυρό στα χέρια, να κοιτά την Αγία Τριάδα αλλά τα σύμβολα του πάθους. Το σκίτσο έφτασε στα χέρια του Γρηγορίου Μαρασλή, ο οποίος και το δώρισε στην Εθνική Πινακοθήκη λίγο πριν από το θάνατο του, το 1907.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πάνω από 2 εκατ. ευρώ τα κλεμμένα της Πινακοθήκης
"Σήκωσαν" την Εθνική Πινακοθήκη μέσα σε 7 λεπτά! - Ποιά είναι τα έργα που έκαναν φτεράΤρεις πίνακες "λείπουν" μέχρι στιγμής από την Εθνική Πινακοθήκη – Πικάσο, Μοντριάν και Κάτσια (Μονκάλβο)
Δύο πίνακες μεγάλης αξίας “έκαναν φτερά” απ' την Εθνική Πινακοθήκη
Newsit
Μαίρη Καλουτσάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου