Αμαλιάδα: Μια κινηματογραφική περιπέτεια ξεκίνησε . . . (photos)


timologio10aΤου Γιάννη Σπυρούνη
Ο σπόρος που έπεσε το περασμένο καλοκαίρι στο εργαστήριο κινηματογράφου
που λειτούργησε στο Σταφιδόκαμπο της Ηλείας, δεν χάθηκε. Δύο από τους ανθρώπους που το παρακολούθησαν, τον «πότισαν» και του έδωσαν την ευκαιρία να μεγαλώσει και να ανθήσει. Και μετά το ταινιάκι που δημιουργήθηκε εκεί από όλους τους συμμετέχοντες, να εκμεταλλευτούν δημιουργικά την εμπειρία αυτή και να προχωρήσουν σε ένα βήμα, με περισσότερο επαγγελματισμό.

«Η τύχη βοηθά τους τολμηρούς» και το βήμα αυτό μπολιάστηκε με αγάπη, καλή χημεία ανθρώπινων σχέσεων και δουλειά… κινηματογραφική δουλειά που περιμένουμε να παρακολουθήσουμε εναγωνίως στη μεγάλη οθόνη.

Ο λόγος για τη νέα ταινία μικρού μήκους με τον τίτλο «Τιμολόγιο», που γυρίστηκε στην Ηλεία, στην Αμαλιάδα, την Κουρούτα και τον Πύργο. Δημιουργός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος, ένας άνθρωπος με ιδιαίτερη άποψη όχι μόνο για την τέχνη αλλά και για όσα συμβαίνουν στην κοινωνία μας. Ο Χαράλαμπος κάνει το πρώτο μεγάλο κινηματογραφικό βήμα του, έχοντας όμως εδώ και αρκετά χρόνια επαφή με το χώρο, από διάφορες θέσεις και κυρίως από τη δημιουργία μουσικής.

«Η ταινία πραγματεύεται το ενδιάμεσο κενό που υπάρχει ανάμεσα στην τιμιότητα, την αξιοπρέπεια και το ρεαλισμό» μας ανέφερε ο σκηνοθέτης της ταινίας, «και αυτό τον ενδιάμεσο χώρο που υπάρχει εκεί θα ήθελα να καταδείξω. Υπάρχουν στιγμές που για να διατηρήσεις την αξιοπρέπειά σου κινδυνεύεις να πάψεις να είσαι τίμιος ή αντίθετα για να διατηρήσεις την τιμιότητά σου να πάψεις να είσαι αξιοπρεπείς. Αυτό είναι το κεντρικό μας θέμα. Ένα διαχρονικό ερώτημα και για αυτό δεν έχει σχέση με την κρίση ή οτιδήποτε το παροδικό, ενώ ταυτόχρονα είναι πάρα πολύ επίκαιρο».

Η ιδέα όπως είπαμε γεννήθηκε κατά τη διάρκεια του θερινού σχολείου Κινηματογράφου στο Σταφιδόκαμπο πέρυσι το καλοκαίρι. Ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος συναντήθηκε με τον Γιώργο Χαλικιά μετέπειτα βοηθό σκηνοθέτη και συνεργάτη του στην ταινία «Τιμολόγιο», όπου όντας άγνωστοι έως εκείνη την ώρα, βρήκαν  τον κοινό τόπο για να κάνουν μία κοινή προσπάθεια σε ένα δύσκολο χώρο όπου οι ατομικές προσπάθειες είναι καταδικασμένες.

Για τον Χαράλαμπο, αυτή είναι η πρώτη αυτόνομη σκηνοθετική προσπάθεια. Το καλοκαίρι στο Σταφιδόκαμπο ήταν ένας από τους τρεις σκηνοθέτες στο «Goodbye Elenin» μια ταινία που πήρε το δρόμο της για το Φεστιβάλ Δράμας, όπου επίσης έγραψε τη μουσική και έκανε το μοντάζ. Λίγο πριν τα γυρίσματα για το «Τιμολόγιο», ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος συμμετείχε ως ηθοποιός και στην παράσταση «Ταρτούφος» φέτος το χειμώνα με την Θεατρική Ομάδα «Δούρειος Ίππος» περνώντας έτσι και από το θεατρικό σανίδι, αποκτώντας περισσότερες εμπειρίες. Στην παράσταση έγραψε και την εξαιρετική μουσική.

Η μουσική είναι που τον δένει με το χώρο του κινηματογράφου. Πέρα από φανατικός θεατής… ο Χαράλαμπος ξεκίνησε στην Πάντειο να ασχολείται, γράφοντας για πρώτη φορά μουσική στην ταινία «Μηδένα προ του τέλους μακάριζε». Συμμετείχε στα γυρίσματα της ταινίας του Αλέξη Δαμιανού «Ηνίοχος», ενώ το διδακτορικό του ήταν επάνω στην Μουσική Επένδυση στον Κινηματογράφο. Από εκεί και ύστερα όλα πήραν το δρόμο τους…

Το ξεκίνημα στο «Τιμολόγιο»…
«Η ιδέα από την αρχή παρουσίασε μια δική της δυναμική. Ξεκινήσαμε με το Γιώργο (Χαλικιά) να κάνουμε μια ταινία για να μην αφήσουμε το σπόρο που έπεσε το καλοκαίρι να πάει χαμένος. Από την πρώτη επαφή που είχαμε με τον Γιώργο Παπανδρικόπουλο, ο οποίος είναι από τους καλύτερους επαγγελματίες στην Ελλάδα εδώ και είκοσι χρόνια, στη Διεύθυνση Φωτογραφίας (πρόσφατη δουλειά το «Η Αγάπη έρχεται στο τέλος»), έριξε μια ματιά στο σενάριο, του άρεσε πάρα πολύ και είπε «δε θα σε βοηθήσω… θέλω να το γυρίσουμε». Μαζί και η γυναίκα του η Λίνα Γιαννοπούλου, επίσης επιτυχημένη και πολυβραβευμένη επαγγελματίας στο χώρο, έκανε το σχεδιασμό της παραγωγής.

Έχοντας αυτούς τους δύο ανθρώπους, η επόμενη σκέψη ήταν πως στο ρόλο του «κακού», που είναι ο πιο απαιτητικός και πιο μεγάλος από όλους, θα μπορούσε να είναι ένας πολύ καλός φίλος από παλιά, καταπληκτικός και πολυβραβευμένος ηθοποιός, ο Γιάννης Τσορτέκης. Με το που μιλήσαμε πριν πούμε πολλά… μου είπε πως θα είναι μεγάλη του χαρά να συμμετέχει στην ταινία» εξήγησε ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος... Αυτή η δυναμική λοιπόν δεν θα μπορούσε να μη μετουσιωθεί σε κάτι πολύ καλό κινηματογραφικά.

Τους βασικούς ρόλους στην ταινία έχουν ο Διονύσης Τσερεγκούνης, ο Γιάννης Τσορτέκης και η Ιωάννα Δελήπαλτα, ενώ έναν ρόλο guest star, ένα ρόλο έκπληξη έχει ο δημοσιογράφος Γιώργος Μαρινόπουλος. «Ο Διονύσης είναι φίλος πολλά χρόνια και αν και δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με την υποκριτική, ταίριαζε τόσο  στον ρόλο, όπου με το που τον βλέπεις καταλαβαίνεις τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο του ήρωα» είπε ο Χαράλαμπος για τον βασικό πρωταγωνιστή Διονύση Τσερεγκούνη. Στους  υπόλοιπους ρόλους εμφανίζονται ο Χρήστος Βασιλόπουλος, η Μαριάννα Βελάη, ο Σωκράτης Υδραίος, ο Βασίλης Αγγελόπουλος, ο Νίκος Καραθανάσης και η Ελένη Δημητριάδη.

Από πίσω δούλευαν αρκετοί άνθρωποι που θέλησαν να ζήσουν αυτή την εμπειρία, όπως η Ιωάννα Δελήπαλτα που την έχουμε γνωρίσει από τα θεατρικά πράγματα του Πύργου (και όπως είπαμε παίζει στην ταινία). Ήταν β’ βοηθός σκηνοθέτη και είχε την επιμέλεια των διαλόγων. «Ήρθε αρκετός κόσμος να βοηθήσει, όπως και ο Γιώργος Πετράκης, ένας από τους καλύτερους steadycam στην Ελλάδα και με τη δουλειά του μας προσέφερε ένα από τα καταπληκτικότερα πλάνα της ταινίας μέσα στο εργοστάσιο Ξυστρή. Είναι πράγματα που ανεβάζουν το εγχείρημα ένα σκαλί παραπάνω, με αυτούς τους συντελεστές». Ο ήχος ήταν μια δουλειά του Βαλάντη Τερζόπουλου, η Χριστίνα Σγούρδα ήταν στο script, ο Θοδωρής Τριγωνίδης ο ηλεκτρολόγος, η Κωνσταντίνα Μεγαριώτη στο make up και ο Κώστας Τριγάζης στο Hair stylling.

Γενικότερα υπήρξαν πολλοί αυτοί στήριξαν την προσπάθεια και από τον επαγγελματικό κόσμο της περιοχής, όπως ο Νίκος Παρράς που προσέφερε το γερανό του για πιο φοβερά πλάνα, το κατάστημα Κούρος – Παρασκευόπουλος που προσέφερε ενδύματα, ο Νίκος Τσαγρής που ασχολείται με τα θεατρικά της Αμαλιάδας και προσέφερε το κέτερινγκ αλλά και την βαθειά του υποστήριξη στην προσπάθεια και ο Γιώργος Χαλικιάς όχι μόνο ως βοηθός σκηνοθέτη και στη διεύθυνση παραγωγής αλλά ακόμα και με προσφορά με ότι χρειάστηκε από το «Καφέ Ποδήλατο». Να σημειωθεί πως και το ξενοδοχείο «Amalias» προσέφερε τους χώρους του για τα γυρίσματα

Η υπόθεση
Έναν γραφίστα που φθίνει οικονομικά, τον πλησιάζει ένας πολύ περίεργος άνθρωπος και του προτείνει να κόψει κάποια εικονικά τιμολόγια και μπαίνει στο δίλλημα που προαναφέραμε. «Σε αυτή την πλατφόρμα εξελίσσεται η ιστορία, γιατί φυσικά υπάρχουν και οι ανθρώπινες σχέσεις και το ποιος είναι ο καθένας και γιατί γίνονται όλα αυτά. Το πιο ουσιαστικό είναι πως η ιστορία αυτή δεν έχει να κάνει με λεφτά. Ο ίδιος που προτείνει στον γραφίστα να κόψει τα εικονικά τιμολόγια του λέει «πρόσεξε το θέμα δεν είναι τα λεφτά».

Μέσα σε αυτό υπάρχουν και κάποια πράγματα περισσότερα κινηματογραφικά, κάποια στοιχήματα αισθητικής και κινηματογραφικής αφήγησης, που οδηγούν λίγο προς το σινεφίλ. Παράλληλα «χτίστηκε» ένα θέμα στη διάρκεια των γυρισμάτων που ετοιμάζω εγώ και έχει μια ιδιαιτερότητα ως προς το είδος της μουσικής και τον τρόπο που «χτίστηκε». Η ταινία έχει όλα τα συστατικά για να είναι κάτι το αξιοπρεπές και να έχει κάτι να πει στον θεατή» ανέφερε ο σκηνοθέτης. «Θεωρούμε ότι έχουμε τραβήξει ένα πολύ καλό υλικό. Κάναμε έξι μήνες προετοιμασία για τέσσερις ημέρες γυρισμάτων και τώρα ξεκινά το post processing που θα διαρκέσει αρκετά και θα εμπλακούν μια σειρά από ικανούς και έμπειρους επαγγελματίες του χώρου για να έχουμε το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα».

Όμως μέσα στα γυρίσματα τα συναισθήματα που αναπτύχθηκαν, οι σχέσεις, η συνεργασία ήταν πρωτόγνωρα για όλους. «Το άκουγα πολλές φορές σε συνεντεύξεις δεν ήξερα πόσο αληθινό ήταν, το κατά πόσο σε μια ομάδα δίνουν όλοι την ψυχή τους. Είναι συγκλονιστικό να νοιώθεις δέκα άνθρωποι να έρχονται και καταθέτουν την ψυχή τους πάνω σε μια δική σου ιδέα γιατί πιστεύουν ότι αυτό αξίζει να συμβεί. Δεν είχα διανοηθεί ότι μπορεί να μου συμβεί κάτι τέτοιο και σε αγγίζει ανθρώπινα με ένταση που δεν την φαντάζεσαι» απάντησε ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος.

Όσο για την «φυσική διαδρομή» μιας ταινίας μικρού μήκους… τη συμμετοχή σε φεστιβάλ, ο σκηνοθέτης μας απάντησε. «Η ταινία θα συμμετάσχει εκεί που πρέπει. Να σημειώσουμε ότι τόσο ο Παπανδρικόπουλος όσο και ο Τσορτέκης, πέρα από την εμπειρία και το ταλέντο τους έχουν βραβευθεί πάρα πολλές φορές για τη δουλειά στους σε φεστιβάλ»… «Δεν έχεις άγχος όταν αυτό που κάνεις είναι μέτριο και λες έως εδώ μπορούμε. Όταν ξαφνικά βλέπεις πλάνα και υποκριτική επιπέδου πολύ υψηλού τότε είναι που σε πιάνει το άγχος. Όταν ολοκληρωθεί θα μπορώ να πω, πως η ταινία είναι αυτό που με εκφράζει και αυτό που ήθελα να πω στο κοινό. Τότε δε σε ενδιαφέρει αν αυτό θα πάρει βραβεία, αρέσει ή δεν αρέσει. Αυτό έχει ουσία για εμάς που το κάνουμε. Πιστεύουμε ότι θα έχει ανταπόκριση γιατί κάτι έχει να πει, αλλά δε τη φτιάξαμε για να διαγωνιστεί» είπε ο σκηνοθέτης.

(Φωτογραφίες Δημήτρης Γκρίλλας)

Ποιος είναι ο Χαράλαμπος Κοντοπανάγος

Σπουδές

2012:        Θερινό Σχολείο Κινηματογράφου (Σταφιδόκαμπος) με τον Βασίλη
        Μπουντούρη
1996:        Υποψήφιος Διδάκτορας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και
        Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής
        Ενημέρωσης. Εκπόνηση Διδακτορικής Διατριβής (Ph.D) με θέμα:
        «Μουσική Επένδυση στον κινηματογράφο. Χρήση και λειτουργία
        των μουσικών κωδίκων στα ψυχολογικά θρίλερ, 1980-1995»
1994-1995:    Κύκλος Σπουδών της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών Ελλάδος
        (Ε.Δ.Ε.Ε.) Βασικές αρχές Marketing / Ολοκληρωμένη Επικοινωνία /
        Client Service / Media Planning / Creative / Δημόσιες Σχέσεις / Έρευνα
        Αγοράς
1990-1995:    Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Πάντειο
        Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
      

Δημοσιογραφία
2001-2003:    Περιοδικό «CallCenter και CRM», Αρχισυντάκτης
1994-1995:    Περιοδικό «Επιχειρηματική Προβολή & Νέα Τεχνολογία», Σχεδιασμός
        και Ανάπτυξη Περιεχομένου.
1994-1995:     Έκδοση εφημερίδας «Cafe»
1993-1993:    Περιοδικό «TRAVELMANIA», Σχεδιασμός ύλης.
1993-1994:    Συντακτική ομάδα περιοδικού «Στίγμα»
        Διοργάνωση συμμετοχής στην 1η έκθεση «Music Vision & Media»
1992:        Εισηγητής στο Συνέδριο «Οι Διεθνεις Σχέσεις και το Συνταγματικό
        Ζήτημα της Κύπρου». Κύπρος
1990-1991:    Σειρά μαθημάτων «Δημιουργική Γραφή και Ανάγνωση» με τον
        συγγραφέα κ. Γιώργο Χειμωνά.

Φωτογραφία
1993-1994:    Σειρά μαθημάτων με τον κ. Πλάτωνα Ριβέλη (Φωτογραφικός Κύκλος)

Θέατρο
2013:        Συμμετοχή στην παράσταση «Ταρτούφος» από την Θεατρική Ομάδα
        «Δούρειος Ίππος»

Κινηματογράφος
2012:        Μοντάζ, Συ-σκηνοθεσία “Goodbye Elenin”
1994:        Ομάδα συγγραφής σεναρίου και συμμετοχή στα γυρίσματα και το
        μοντάζ, στην ταινία μικρού μήκους «Μηδένα προ του τέλους
        Μακάριζε», με το σκηνοθέτη κ. Δήμο Αβδελιώδη
        Διαγωνιστικό Τμήμα, 17ο Φεστιβάλ Δράμας 1994
1994:        Βοηθός ηχολήπτη και booman, στην ταινία μικρού μήκους
        του Δ. Φαρούπου «Ταγκό με πανσέληνο»
        Διαγωνιστικό Τμήμα, 18ο Φεστιβάλ Δράμας 1995
1993:        Συμμετοχή στα γυρίσματα της ταινίας του Αλέξη Δαμιανού «Ηνίοχος»
1992:        Ομάδα συγγραφής σεναρίου του Κινηματογραφικού Δοκιμίου
        «Αθήνα - Ταχτσής» με το σκηνοθέτη κ. Γιάννη Σμαραγδή
1992:        Μαθήματα Συγγραφής Σεναρίου με το σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη
1991:        Βασικές αρχές σκηνοθεσίας με το σκηνοθέτη Σταύρο Κωνστανταράκο

Μουσική
1974-1990:    Εθνικό Ωδείο Αθηνών, τελειόφοιτος στο πιάνο
        Α΄ Πανελλήνιο Σεμινάριο Διεύθυνσης Χορωδίας, Βούλα 1988
        Ηλειακό Ωδείο Αμαλιάδας, Πτυχίο Ωδικής
        Ηλειακό Ωδείο Αμαλιάδας, Αρμονία Ι, Αρμονία ΙΙ
        Εθνικό Ωδείο Κορίνθου, Θεωρία Ι,ΙΙ,ΙΙΙ
1991:        Σύνθεση θεατρικής μουσικής για το Θεατρικό Σύλλογο Παντείου
        «Τα δέντρα πεθαίνουν όρθια», Θέατρο Περοκέ
1994:        Σύνθεση της μουσικής επένδυσης για την ταινία μικρού μήκους
        «Μηδένα προ του τέλους Μακάριζε» του κ. Δήμου Αβδελιώδη
        Διαγωνιστικό Τμήμα, Φεστιβάλ Δράμας 1994.
2013:        Σύνθεση μουσικής για την Θεατρική Παράσταση«Ταρτούφος» από την
        Ομάδα Τέχνης «Δούρειος Ίππος»
2012:        Σύνθεση μουσικής για την ταινία μικρού μήκους “Goodbye Elenin”

Επαγγελματική Εμπειρία

2009-2010:    Εισηγητής στα σεμινάρια Search engine and Performance Marketing που
        πραγματοποιεί το Interactive Advertising Bureau σε συνεργασία με το
        Ινστιτούτο Επικοινωνίας.
2008-2010:    MediaFactory, Search engine Marketing
2007-2010:    ilisnet.com Κατασκευή και υποστήριξη ιστοσελίδων
2003-2006:    Εφημερίδα «Πρώτη της Ηλείας», Εμπορικός Διευθυντής
2005-2006:    Διδασκαλία αρχών ρεπορτάζ στο Δημόσιο ΙΕΚ Πύργου (Τμήμα
        Δημοσιογραφίας)
2000-2001:    SeeWeb Α.Ε. (Financial Portal eco2day), Content Developer
        Συγγραφή και επιμέλεια κειμένων, σεναρίων multimedia.
1991-2001:    ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βορείου Αιγαίου - Χίος / Σχεδιασμός και ηλεκτρονική
        σελιδοποίηση.
1995-1998:    BAK Advertising. Project Manager, Multimedia Production
ilialive.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

2ΗΜΕΡΗ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΑΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ (Σουρωτή) - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ :ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Αψίδα Γαλέριου ,Λευκός Πύργος , Ροτόντα, Πλατεία Αριστοτέλους Άνω πόλη -Επταπύργιο

Εκπολιτιστικός σύλλογος Νεοχωρίου {{ΤΟ ΜΥΡΤΟΥΝΤΙΟ}}: ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΩΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ