Την ίδια στιγμή, οι εκλογές και οι σαρωτικές αλλαγές του χάρτη της αυτοδιοίκησης «σπρώχνουν» ακόμη πιο πίσω την εφαρμογή του προγράμματος ΕΣΠΑ 2007 – 2013, το οποίο ήδη έχει καθυστερήσει πάρα πολύ.
Οι καθυστερήσεις, όμως, αυτές είναι καταστροφικές- κυρίως- για την περιφέρεια, καθώς χιλιάδες προτάσεις, που έχουν κατατεθεί, θα είναι εκ των πραγμάτων «κομμένες». Ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπεβλήθησαν αιτήσεις για ένταξη, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις και ακόμη δεν έχουν εγκριθεί οι μελέτες και φυσικά δεν έχουν ληφθεί τα χρήματα από τους δικαιούχους.
Λόγω δε της κατάστασης αυτής κλονίζεται έντονα η εμπιστοσύνη του επιχειρηματικού κόσμου στα ίδια τα προγράμματα ενώ δημιουργείται και έντονο πολιτικό ζήτημα, καθώς αυτοκαταργούνται τέτοιου είδους ευρωπαϊκές ενισχύσεις τη στιγμή που τα κονδύλια αυτά έχουν δεσμευτεί ήδη από τον προϋπολογισμό του περυσινού έτους και τα εκμεταλλεύονται και ευνοούνται οι Τράπεζες.
Μόνη ελπίδα για να προχωρήσει το σημαντικό αυτό πρόγραμμα είναι η νέα περιφερειακή αρχή και οι δημοτικές αρχές που θα αναδειχθούν στις 7 Νοεμβρίου να το θέσουν σε άμεση και κατεπείγουσα προτεραιότητα, ώστε να ενισχυθεί η απορροφητικότητα των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και να επέλθει η πολυπόθητη ανάπτυξη.
Είναι επιτακτική βέβαια και η ανάγκη να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις από την Κυβέρνηση, ώστε η υλοποίηση του ΕΣΠΑ να βασιστεί σε ένα νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο με απλούστερες διαδικασίες και λιγότερους εμπλεκόμενους φορείς στη διαχείριση.
Προς την κατεύθυνση αυτή, κρίνεται απαραίτητη η τροποποίηση του ν. 3614/2007, με στόχο την απάλειψη συγκεντρωτικών και γραφειοκρατικών διατάξεων εφαρμογής των προγραμμάτων, η κατάργηση των 13 αναπτυξιακών οργανισμών των περιφερειών και της ΝΟΜΟΣ Α.Ε., καθώς και η κατάργηση του δεύτερου σταδίου πιστοποίησης, με βάση τα πρότυπα του ΕΛΟΤ, για όλα τα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής πολιτικών στήριξης της ανταγωνιστικότητας η Κυβέρνηση άμεσα θα πρέπει να διαμορφώσει ενιαία πολιτική και δομή κρατικών ενισχύσεων, με ριζική αναμόρφωση της διαδικασίας κατάθεσης, αξιολόγησης και έγκρισης προτάσεων, για ταχύτερη εξυπηρέτηση και προπάντων για μεγαλύτερη διαφάνεια και αντικειμενικότητα. Επιβεβλημένη πάντως θεωρείται και η επίσπευση της διαδικασίας ελέγχου, αναθεώρησης, επικαιροποίησης ή ακόμα και συμπλήρωσης μελετών για την άμεση δημοπράτηση έργων στις περιφέρειες.
Δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες: Πατρίς, Πρώτη,Πρωινή
Οι καθυστερήσεις, όμως, αυτές είναι καταστροφικές- κυρίως- για την περιφέρεια, καθώς χιλιάδες προτάσεις, που έχουν κατατεθεί, θα είναι εκ των πραγμάτων «κομμένες». Ενώ σε πολλές περιπτώσεις υπεβλήθησαν αιτήσεις για ένταξη, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις και ακόμη δεν έχουν εγκριθεί οι μελέτες και φυσικά δεν έχουν ληφθεί τα χρήματα από τους δικαιούχους.
Λόγω δε της κατάστασης αυτής κλονίζεται έντονα η εμπιστοσύνη του επιχειρηματικού κόσμου στα ίδια τα προγράμματα ενώ δημιουργείται και έντονο πολιτικό ζήτημα, καθώς αυτοκαταργούνται τέτοιου είδους ευρωπαϊκές ενισχύσεις τη στιγμή που τα κονδύλια αυτά έχουν δεσμευτεί ήδη από τον προϋπολογισμό του περυσινού έτους και τα εκμεταλλεύονται και ευνοούνται οι Τράπεζες.
Μόνη ελπίδα για να προχωρήσει το σημαντικό αυτό πρόγραμμα είναι η νέα περιφερειακή αρχή και οι δημοτικές αρχές που θα αναδειχθούν στις 7 Νοεμβρίου να το θέσουν σε άμεση και κατεπείγουσα προτεραιότητα, ώστε να ενισχυθεί η απορροφητικότητα των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και να επέλθει η πολυπόθητη ανάπτυξη.
Είναι επιτακτική βέβαια και η ανάγκη να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις από την Κυβέρνηση, ώστε η υλοποίηση του ΕΣΠΑ να βασιστεί σε ένα νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο με απλούστερες διαδικασίες και λιγότερους εμπλεκόμενους φορείς στη διαχείριση.
Προς την κατεύθυνση αυτή, κρίνεται απαραίτητη η τροποποίηση του ν. 3614/2007, με στόχο την απάλειψη συγκεντρωτικών και γραφειοκρατικών διατάξεων εφαρμογής των προγραμμάτων, η κατάργηση των 13 αναπτυξιακών οργανισμών των περιφερειών και της ΝΟΜΟΣ Α.Ε., καθώς και η κατάργηση του δεύτερου σταδίου πιστοποίησης, με βάση τα πρότυπα του ΕΛΟΤ, για όλα τα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής πολιτικών στήριξης της ανταγωνιστικότητας η Κυβέρνηση άμεσα θα πρέπει να διαμορφώσει ενιαία πολιτική και δομή κρατικών ενισχύσεων, με ριζική αναμόρφωση της διαδικασίας κατάθεσης, αξιολόγησης και έγκρισης προτάσεων, για ταχύτερη εξυπηρέτηση και προπάντων για μεγαλύτερη διαφάνεια και αντικειμενικότητα. Επιβεβλημένη πάντως θεωρείται και η επίσπευση της διαδικασίας ελέγχου, αναθεώρησης, επικαιροποίησης ή ακόμα και συμπλήρωσης μελετών για την άμεση δημοπράτηση έργων στις περιφέρειες.
Δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες: Πατρίς, Πρώτη,Πρωινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου