Μεγάλες
περικοπές στις αγροτικές ενισχύσεις με τη σημερινή τους μορφή κρύβουν
τα σενάρια για το μέλλον της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ)...
μετά το 2013, μέσω των προτάσεων που παρουσίασε χθες ο αρμόδιος
Επίτροπος σε θέματα Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης Dacian Ciolo.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το κείμενο της Κομισιόν με τίτλο «Η κοινή γεωργική πολιτική με χρονικό ορίζοντα το 2020», περιλαμβάνει τρία σενάρια με περικοπές αγνώστου ύψους, που θα γίνουν γνωστές το καλοκαίρι του 2011, όταν κατόπιν ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων των χωρών- μελών, οι Βρυξέλλες θα ανακοινώσουν τις τελικές τους προτάσεις.
Δεδομένου όμως ότι πολλές χώρες της Β. Ευρώπης, καθώς και ο σκληρός πυρήνας της Κομισιόν τάσσονται υπέρ των περικοπών των πόρων για τη γεωργία και την κτηνοτροφία, αυτές θα πρέπει να θεωρούνται σίγουρες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο επίτροπος για τον Προϋπολογισμό Γιάνους Λεβαντόφσκι μίλησε πρόσφατα για μείωση τουλάχιστον 30% των πόρων της ΚΑΠ, από την οποία δεν θα γλιτώσουν οι 800.000 Έλληνες δικαιούχοι αγροτικών ενισχύσεων (και που για πέρσι θα εισπράξουν 2,5 δισ. ευρώ).
Το πρώτο από τα τρία σενάρια που παρουσίασε χθες η Κομισιόν, και το οποίο στην ουσία έχει απορρίψει, προβλέπει διατήρηση του ισχύοντος ιστορικού καθεστώτος καταβολής των ενισχύσεων (καταβολή του μέσου όρου επιδοτήσεων που εισέπραττε ο παραγωγός την τριετία 2000-2002, ακόμη κι αν δεν παράγει), αλλά με μικρές παραλλαγές, όπως η μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.
Το επόμενο είναι το λεγόμενο φιλελεύθερο μοντέλο, το προωθούν χώρες σαν τη Βρετανία και τη Σουηδία και το οποίο στην ουσία αναφέρεται σε κατάργηση των επιδοτήσεων, εκ των οποίων η Επιτροπή θα αποδέχεται μόνο όσες συνδέονται με το κλίμα και το περιβάλλον.
Το τρίτο, που είναι και το πιο πιθανό να υιοθετηθεί από την Κομισιόν αφού το θέλει η πλειονότητα των χωρών- μελών, βάζει ισχυρές προϋποθέσεις χορήγησης των ενισχύσεων, σπάζοντάς τις σε τέσσερα σκέλη. Καταργεί το «ιστορικό» μοντέλο καταβολής των ενισχύσεων και τις κατευθύνει στο εξής μόνο στους ενεργούς αγρότες (όσους παράγουν) και τις χωρίζει σε τέσσερα τμήματα:
-Το πρώτο αφορά ένα μίνιμουμ ποσό ενίσχυσης ανά στρέμμα, που θα παίρνουν όλοι όσοι έχουν αγροτικές εκμεταλλεύσεις, είτε παράγουν είτε όχι.
-Το δεύτερο θα το εισπράττουν όσοι παράγουν προϊόντα που προσφέρουν στο περιβάλλον ή συμβάλλουν με τη γεωργική τους εκμετάλλευση στη βελτίωσή του (όπως π.χ. αγροτικές μονάδες που δημιουργούν απασχόληση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο όρος που χρησιμοποιεί η Επιτροπή είναι «παραγωγή δημοσίων αγαθών»).
-Το τρίτο θα το παίρνουν όσοι παραγωγοί δραστηριοποιούνται σε περιοχές ορεινές, μειονεκτικές, νησιωτικές, κ.ά.
-Το τέταρτο και τελευταίο θα εξαρτάται από τα στρέμματα της παραγωγής που διαθέτει κανείς ή από τον αριθμό των ζώων (δηλαδή συνδεδεμένο με την παραγωγή).
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», το κείμενο της Κομισιόν με τίτλο «Η κοινή γεωργική πολιτική με χρονικό ορίζοντα το 2020», περιλαμβάνει τρία σενάρια με περικοπές αγνώστου ύψους, που θα γίνουν γνωστές το καλοκαίρι του 2011, όταν κατόπιν ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων των χωρών- μελών, οι Βρυξέλλες θα ανακοινώσουν τις τελικές τους προτάσεις.
Δεδομένου όμως ότι πολλές χώρες της Β. Ευρώπης, καθώς και ο σκληρός πυρήνας της Κομισιόν τάσσονται υπέρ των περικοπών των πόρων για τη γεωργία και την κτηνοτροφία, αυτές θα πρέπει να θεωρούνται σίγουρες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο επίτροπος για τον Προϋπολογισμό Γιάνους Λεβαντόφσκι μίλησε πρόσφατα για μείωση τουλάχιστον 30% των πόρων της ΚΑΠ, από την οποία δεν θα γλιτώσουν οι 800.000 Έλληνες δικαιούχοι αγροτικών ενισχύσεων (και που για πέρσι θα εισπράξουν 2,5 δισ. ευρώ).
Το πρώτο από τα τρία σενάρια που παρουσίασε χθες η Κομισιόν, και το οποίο στην ουσία έχει απορρίψει, προβλέπει διατήρηση του ισχύοντος ιστορικού καθεστώτος καταβολής των ενισχύσεων (καταβολή του μέσου όρου επιδοτήσεων που εισέπραττε ο παραγωγός την τριετία 2000-2002, ακόμη κι αν δεν παράγει), αλλά με μικρές παραλλαγές, όπως η μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.
Το επόμενο είναι το λεγόμενο φιλελεύθερο μοντέλο, το προωθούν χώρες σαν τη Βρετανία και τη Σουηδία και το οποίο στην ουσία αναφέρεται σε κατάργηση των επιδοτήσεων, εκ των οποίων η Επιτροπή θα αποδέχεται μόνο όσες συνδέονται με το κλίμα και το περιβάλλον.
Το τρίτο, που είναι και το πιο πιθανό να υιοθετηθεί από την Κομισιόν αφού το θέλει η πλειονότητα των χωρών- μελών, βάζει ισχυρές προϋποθέσεις χορήγησης των ενισχύσεων, σπάζοντάς τις σε τέσσερα σκέλη. Καταργεί το «ιστορικό» μοντέλο καταβολής των ενισχύσεων και τις κατευθύνει στο εξής μόνο στους ενεργούς αγρότες (όσους παράγουν) και τις χωρίζει σε τέσσερα τμήματα:
-Το πρώτο αφορά ένα μίνιμουμ ποσό ενίσχυσης ανά στρέμμα, που θα παίρνουν όλοι όσοι έχουν αγροτικές εκμεταλλεύσεις, είτε παράγουν είτε όχι.
-Το δεύτερο θα το εισπράττουν όσοι παράγουν προϊόντα που προσφέρουν στο περιβάλλον ή συμβάλλουν με τη γεωργική τους εκμετάλλευση στη βελτίωσή του (όπως π.χ. αγροτικές μονάδες που δημιουργούν απασχόληση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο όρος που χρησιμοποιεί η Επιτροπή είναι «παραγωγή δημοσίων αγαθών»).
-Το τρίτο θα το παίρνουν όσοι παραγωγοί δραστηριοποιούνται σε περιοχές ορεινές, μειονεκτικές, νησιωτικές, κ.ά.
-Το τέταρτο και τελευταίο θα εξαρτάται από τα στρέμματα της παραγωγής που διαθέτει κανείς ή από τον αριθμό των ζώων (δηλαδή συνδεδεμένο με την παραγωγή).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου