Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Πέθανε η Τζένη Βάνου


Πέθανε η Τζένη ΒάνουΗ μεγάλη λαϊκή τραγουδίστρια που τραγούδησε Πλέσσα και Θεοδωράκη έφυγε από τη ζωή χτυπημένη από τον καρκίνο – Η λυρική φωνή της έμεινε γνωστή για πολλά ερωτικά τραγούδια όπως το πρώτο και πιο χαρακτηριστικό της “σουξέ” το «Αν σ'αρνηθώ αγάπη μου» - Η φωνή της ακούστηκε σε πολλές ελληνικές ταινίες.


Την τελευταία της πνοή άφησε σήμερα, στο νοσοκομείο «Μεταξά» του Πειραιά, στα 75 της χρόνια, νικημένη από τον καρκίνο, η μεγάλη ερμηνεύτρια Τζένη Βάνου.
Μια μεγάλη φωνή έσβησε για πάντα. Η Τζένη Βάνου, γεννήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου του 1939 στην πλατεία Αττικής και μεγάλωσε στο Βύρωνα. Από μικρή ηλικία ζούσε με τον πατέρα της και τραγουδούσε για παρηγοριά, μιας και λόγω διαζυγίου το δικαστήριο της είχε απαγόρευε να βλέπει την μητέρα της. Στα δεκατέσσερα μετά από απόπειρα αυτοκτονίας, ο πατέρας της γ΄'ινεται λιγότερο αυστηρός και έτσι η Βάνου μέσα από την γνωριμία της με τον δημοσιογράφο Γιώργο Κολοκοτρώνη, που ανακάλυψε την φωνή της πηγαίνει στα ραδιοφωνικά «Κυριακάτικα Πρωινά», όπου και την άκουσε ο Μίμης Πλέσσας και την έσπρωξε στο επαγγελματικό τραγούδι. Ο Πλέσσας θα μείνει για πάντα ένας μέντορας και θαυμαστής της φωνής της. Και ενώ η Βάνου σκόπευε να σπουδάσει στη Φυσικομαθηματική Σχολή, ο Πλέσσας, την πείθει να δώσει εξετάσεις στο Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας, και έτσι ξεκίνησε την καριέρα της το 1959 σαν τραγουδίστρια ελαφράς ορχήστρας στον ραδιοφωνικό σταθμό της ΕΡΤ.  Τραγούδησε πρώτη φορά μπροστά σε ζωντανό κοινό το 1964, με το τραγούδι του Πλέσσα «Τώρα» και κατευθείαν πήρε το Α΄ βραβείο στο Φεστιβάλ Ελαφράς Μουσικής της Θεσσαλονίκης. Ο Δημήτηρς Χόρν τότε κριτής στο Φεστιβάλ, είχε ψηφίζει την Βάνου και κατηγορήθηκε ότι την προτιμάει για την εξωτερική της εμφάνιση από την διευθύντρια του Φεστιβάλ, και έμεινε γνωστή η φράση του, όταν της απάντησε «μα, δεν έχετε καταλάβει ακόμα ότι τα επόμενα πενήντα χρόνια θα μας βασανίζει με τη φωνή της;»  Σύντομα η Βάνου καθιερώθηκε ως τραγουδίστρια του ελαφρού τραγουδιού και ερμήνευσε ντουέτα κυρίως με τον Γιάννη Βογιατζή.  Η μεγάλη γκάμα της φωνής της και η ευκολία με την οποία ανεβοκατέβαινε της οκτάβες έκαναν πολλούς να την παρομοιάζουν με τη Νάνα Μούσχουρη. Η ίδια σε παλιότερη της συνέντευξη στο περιοδικό Lifo είχε πει : «Ένα μου προσόν ήταν ότι δεν ήξερα από μουσική, αλλά είχα τρομερή μουσικότητα και μάθαινα πάρα πολύ γρήγορα. Όταν ορφάνεψε η θέση της Μούσχουρη στο «Τζάκι» της πλατείας Ρηγίλλης, γιατί έπρεπε να φύγει για δεκαπέντε μέρες στο εξωτερικό, με κάλεσαν να την αντικαταστήσω. Έγινε τέτοιος χαμός, που τελικά έμεινα δύο μήνες. Εκεί ήρθαν και μου πρότειναν συνεργασία ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα για τη Σπηλιά του Παρασκευά. Άλλου είδους σούσουρο! Παρέλαυναν όλοι οι καλλιτέχνες, ώσπου μετά από μια ψευτοπαρεξήγηση -ήμουν πολύ πεισματάρα-, πήρα το ένα και μοναδικό μου ρούχο κι έφυγα. Το επόμενο κιόλας βράδυ τραγουδούσα στη Νεράιδα. Εκεί έμεινα απ’ το καλοκαίρι του ‘61 μέχρι το ’69, που έφυγα για την Αμερική. Ήταν το καλύτερο καλοκαιρινό μαγαζί κι έτσι τους χειμώνες εμφανιζόμουν στα αντίστοιχα καλά χειμερινά: Παλιά Αθήνα, Βράχος, Κάστρο. Το πρώτο μου σουξέ ήταν το ’62-’63, με το «Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου». Το ’64, παράλληλα με τη Νεράιδα, εμφανιζόμουν στο θέατρο με τον Γιώργο Μουζάκη, ο οποίος μου έγραψε τη «Σκλάβα» και το «Θέλω κοντά σου να μείνω», που τραγούδησα μαζί με τον Γιάννη Βογιατζή. Δεν έκανα κάτι τρανταχτό μέχρι το ’69, που με κάλεσε ο Φίνος». Στα τέλη του 1960, κυριάρχησε το λαϊκό τραγούδι και το 1972 η γνωριμία της με τον Τόλη Βοσκόπουλο θα είναι καθοριστική καθώς θα της κλείσει συμβόλαιο στην Columbia, κάτι που της χάρισε μεγάλη επιτυχία καθώς το ρεπερτόριο της έκανε στροφή προς τα λαϊκά τραγούδια. Η Βάνου θα επιστρέψει στο προσκήνιο με το τραγούδι «Αγόρι μου» που της γράφει ο Βοσκόπουλος και θα ανασάνει οικονομικά καθώς είναι χωρισμένη με δύο ανήλικα παιδιά και σε δεινή οικονομική κατάσταση. Υπήρξε βασική ερμηνεύτρια και "μούσα" πολλών συνθετών. Ερμήνευσε τραγούδια του Μίμη Πλέσσα, του Μίκη Θεοδωράκη, του Γιώργου Μουζάκη, του Κώστα Γιαννίδη, του Ζακ Ιακωβίδη, του Αττίκ, του Αλέκου Χρυσοβέργη, του Τάκη Μουσαφίρη κ.ά. Έχει βραβευτεί για τη δουλειά της στην Ισπανία, την Πολωνία και την πρώην Σοβιετική Ένωση. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της ασθένειας της βρισκόταν μακριά από τη δισκογραφία. Η κηδεία της θα γίνει μεθαύριο, Παρασκευή, από το κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης. Πλήρης δισκογραφία Δισκογραφία · 1970-Χίλιες βραδιές · 1972-Σ΄αγαπώ · 1973-Αγόρι μου · 1974-Αν η αγάπη · 1975-Αγάπησα αμάρτησα · 1975-Έρωτα μου ανεπανάληπτε · 1976-Έλα · 1977-Τζένη Βάνου · 1977-Να μ' αγαπάς · 1978-Το αμαξάκι · 1978-Έχασα εσένα · 1979-Άκουσε με · 1981-Τις ώρες που σε θέλω · 1982-Αν μ' αγαπούσες · 1982-Μπορώ · 1983-Αγάπη σημαίνει θυσία · 1984-Τα πρώτα μου τραγούδια (1959-1964) · 1985-Τα καλύτερα μου χρόνια · 1987-Και μου 'δωσες αγάπη · 1989-Μόνη · 1989-Οι Μεγαλύτερες Επιτυχίες · 1991-Για σένα · 1992-Μη χάνεσαι · 1992-Σχεδόν απόγευμα · 1993-Παιδί μου · 1993-Σαλονικιώτικο φεγγάρι · 1995-Μεγάλα πορτραίτα ΕΜΙ · 1996-Όσα ζήλεψα · 1997-Τα Καλύτερα μου τραγούδια · 1997-Τραγούδια από τις 45 στροφές · 1997-Τα Ερωτικά του 60 · 1998-Αγία αχαριστία · 2000-Πορτραίτα Τραγουδιστών · 2002-Η δική μου η φωνή · 2002-Αγόρι μου - Αν η αγάπη · 2005-Τραγουδά Μίμη Πλέσσα · 2006-Σε τραγούδια από τον κινηματογράφο · 2007-Η Φωνή 1959 - 1982 4 Cd

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εκπολιτιστικός σύλλογος Νεοχωρίου {{ΤΟ ΜΥΡΤΟΥΝΤΙΟ}}: ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΩΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

  Αγαπητοί συγχωριανοί φίλες και φίλοι του εκπολιτιστικού συλλόγου Νεοχωρίου {{ΤΟ ΜΥΡΤΟΥΝΤΙΟ}}!  Ανακοινώνουμε ότι σήμερα πάρθηκε μια μεγάλη...